Vardagsfokus

De mest sökta frågorna om begravningsbyråer

Genom att titta på vilka förslag som genereras med nyckelordet ”begravningsbyrå” i sökmotorer, så kan man se vad svenskarna undrar kring ämnet. Genom att använda en tjänst som samlar dessa frågor från sökmotorerna, så ser vi snabbt 15 frågor som ofta till ställs till sökmotorerna. Här är dem – och svaren på dem. För att hitta en begravningsbyrå i Solna är denna sida bra.

Vad tjänar en begravningsbyrå?

Det här varierar naturligtvis en del. Samtidigt bör siffrorna inte skilja sig drastiskt åt, eftersom det finns prislistor som auktoriserade byråer går efter. Samtidigt är det naturligtvis olika hur man jobbar, och vilka kunder man har. För att ge ett exempel tittar vi på en begravningsbyrå i Solna och deras siffror. Omsättningen har legat stabilt på omkring 1,5 miljoner kronor sedan 2015. Vinstmarginalen för denna begravningsbyrå i Solna låg på ungefär 10 % år 2017. År 2016 gjorde man förlust, och år 2015 gjorde man en högre vinst än 2017. Tjänar en begravningsbyrå i Solna tjäna mindre än en på till exempel Östermalm? Om en större andel av kunderna i välbärgade områden också kostar på begravningen mer än snittet, så skulle så kunna vara fallet.

Vad heter det på danska och engelska?

Det här är egentligen två olika frågor som svenskar söker efter, men vi bakar ihop det till en. På engelska heter det funeral parlor eller funeral home. På danska används bland annat begravelsesforretning, bedemand (dock inte samma definition) samt begravelses service.

Hur startar man en sådan verksamhet?

Svaret på den här frågan skulle egentligen kräva en hel artikel. Några viktiga punkter som kan tas upp är dock som följer:

  • Ha utbildning och erfarenhet. Innan du själv startar igång din verksamhet är det klokt att ha erfarenhet från yrket. Till exempel kan du söka praktik eller tjänst hos en befintlig byrå och lära dig allt det praktiska. Vidare finns det kurser och utbildningar för begravningsentreprenörer. För att byrån ska kunna bli auktoriserad krävs att minst en i personalen har klarat av ett utbildningsprogram.

  • Juridik och bolagsbildning. En vanlig företagsform att se hos byråer är aktiebolag, vilket krävs 50 000 kronor i insatskapital. Juridisk expertis kan behöva anlitas för att ordna kontrakt som skrivs med kunder.

  • Prislista. Det finns en prislista som auktoriserade byråer håller sig till. Det kan vara en bra idé att förhålla sig efter den.

  • Konkurrensanalys. Behövs det verkligen en till begravningsbyrå i Solna, till exempel? Eller finns det en bättre plats att starta verksamheten på?

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *